17 Haziran 2014 Salı

Bugatti Veyron

   



          Tam bir mühendislik harikası.Bu otomobil dünyada seri üretimdeki en güçlü , en pahalı , en hızlı otomobil. Bu otomobilin hiçbir şeyi normal değil , her parçası ayrı bir özenle üretilmektedir. Mesela Veyron 'un frenlerini üreten şirket aynı zamanda Jumbo Jet 'lerin fren sistemlerini üretiyor.Çünkü Bugatti Veyron havalanmak üzere olan bir jetten daha hızlı gitmekte.Bu otomobili üretmek için otomotiv mühendisleri havacılık uzmanlarıyla birlikte çalışmak zorunda kaldı. Otomobilde pistonlardan eksoza kadar birçok parça titanyumdan yapılmıştır. Bu bir jette kullanılanla aynısı.




          Otomobilin üretilme fikri Ferdinand Porsche 'nin torunu Ferdinand Piech 'in 2001 Cenevre fuarında dünyanın en hızlı arabasını yapma sözünü vermesiyle başladı.



          Otomobilin yapım aşamasında öncelikle o kadar gücü nasıl bir motordan alacakları sorusu ortaya çıktı.Bu sorunu iki tane V8 motoru birleştirip V16 tip motor yaparak çözüme ulaştırdılar.Yani bu canavarda toplam 16 silindir bulunmaktaydı.Buda normal bir otomobilin hemen hemen 4 katıydı. Bu motorun gücü 1001 beygir olarak söylenmektedir.Fakat tam olarak bunun 3 katı yani 3000 civarında bir güç üretmektedir bu motor. Ancak bu gücün 2/3 'si ısı enerjisine dönüşmektedir. Otomobil ilk test edildiği sıralarda saatte 320 km hızla giderken eksozundan 2 metre ateş çıkmış. Eksozundan çıkan gazın sıcaklığı o kadar yüksek ki havayla temas edince tekrar alevleniyor. Bunu yasal kurallara uydurmak için Veyron 'un eksozunu özel soğutmalarla ve titanyum malzeme kullanarak sağlamışlar.




              Motor yapıldıktan sonra başka bir sorun ortaya çıkıyor. O da bu gücü yola aktaracak olan şanzuman. Dediğim gibi bu otomobilin hiçbir şeyi normal degil. Bu sorunu iki adet şanzumanı birleştirerek tek bir şanzuman yaparak çözdüler. Bu şanzuman  7 ileri vitesi olan çok özel bir şanzuman. Bu şanzumanı özel yapan 1 ,3 ,5 ,7  gibi tek sayılı vitesleri bi şanzuman  2 ,4 ,6 gibi çift sayılı viteslere bir şanzuman bakıyoyor. Bu iki şanzumanın ayrı ayrı iki kavraması var yani birinci viteste hızlanırken ikinci vites diğer kavrama sayesinde hazır duruma getiriliyor. Böylece vites 0,100 milisaniye gibi çok kısa bir zamanda gerçekleşiyor. Bu normal bir otomobilden 100 kat daha hızlı. Yani gözünüzü kırpana kadar Veyron vitesi değiştirmiş oluyor. Böylece güç kesintiye uğramadan yola aktarılmış oluyor.




             Veyron' un pistlerden çıkıp normal hayatta da kullanılması için fren sistemininde  çok özel olması gerekiyor. Çünkü bu canavar 100 km hıza 2.5 saniye gibi bir zamanda çıkıyor ve bunu durdurmak için özel bir sisteme ihtiyaç var. Bunu özel yapım fren diskleriyle ve arkasındaki rüzgarlığı ile sağlamaktalar. Bu diskler 982 derecede dahi sorunsuzca çalışabiliyor. Bu rüzgarlık aracın 200 km ve üzeri hızlarda 55 derecelik açı ile yukarı kalkıyor ve hava freni olarak aracın freninin 3 'te 1 'lik kısmını sağlıyor. Bu Frenleme ile Veyron' un son hızı olan 431 km den 0 'a inmesi 10 saniyeden kısa sürüyor. Burada araba son hızda giderken yavaşlamak için frene basıldığında frenlerin uyguladığı kuvvet 4000 beygiri geçiyor.



           Bütün bu çalışmaların sonunda Fransa 'da bütün bu parçalar birleştiriliyor ve Bugatti Veyron burada doğuyor. 




            Peki  Bugatti 'nin bütün bu çalışmalardan sonra bedeli ne diye soracaksınız. Bugatti 'nin boş aksesuarsız hali 1.65 milyon avro artı vergiler. Burada aksesuarlar fazla değildir diye düşünebilirsiniz fakat full aksesuarı artı  420.000 avro ek fiyatla sunuyorlar. Yani aksesuarı bile bir süper sport araba fiyatında. Anlatacaklarımı burada bitirmek istiyorum çünkü anlatılamaz bir otomobil ..... 






Hiç yorum yok:

Yorum Gönder